Dreptul
este un ansamblu de reguli de conduita obligatorii ce consfintesc anumite
drepturi, libertati si obligatii ale oamenilor, in relatiile lor reciproce, a
caror respectare e asigurata, la nevoie, de forta de constrangere a statului.
Omul
este o fiinta politica – spunea Aristotel – care traieste in societate; ca
fiinta sociala omul traieste in colectivitate si in aceasta colectivitate se
formeaza, in functie de anumite situatii complexe, diferite norme de conduita.
Ca
si concept norma juridica poate fi asimilata cu legea lato sensu, dar in sensul
ei strict este o norma de conduita sociala edictata si sanctionata de puterea
publica si a carei respectare este asigurata, atunci cand se impune, de forta
coercitiva a statului – aceasta definitie reflecta continutul si sensul unei
norme. Valabilitatea normei juridice este permanenta – in intervalul de timp
cuprins intre intrarea in vigoare si iesirea din vigoare.
Norma
juridica ar putea fi asimilata moralei. M. Djuvara scria ca “dreptul intreg
este punerea in actiune a moralitatii in asa fel incat fiecare personalitate
sa-si poata desfasura activitatea nestanjenita si in conditiunile cele mai
prielnice in societate, fara sa incalce insa libertatile celorlalti”
Respectarea
normelor este o necesitate sociala care face posibila convietuirea si
cooperarea intre membrii societatii. Conformarea sau neconformarea (devianta)
la norme constituie reactii ale individului fatza de comunitate.
Trasaturile normei juridice
Norma ofera o directiva, indica o limita, ofera criterii, cristalizeaza o experienta sociala.
Norma ofera o directiva, indica o limita, ofera criterii, cristalizeaza o experienta sociala.
Trasaturile
definitorii sunt: violabilitatea, generalitatea, impersonalitatea, tipicitatea,
imperativitatea, vizeaza un raport intersubiectiv.
Violabilitatea
– desi imperativa norma juridica este incalcata adesea; individul care savarseste
un act ilegal actioneaza cu dispretul valorii incluse in regula de drept, caz
in care va interveni forta coercitiva a statului – judecatorul are rolul de a
valorifica particularitatile spetei astfel incat prin decizia pe care o va da
regula de drept sa fie recunoscuta ca detinatoare de adevar juridic.
Norma
juridica este o regula cu caracter general – adica e menita sa se aplice la un
numar nedefinit de cazuri si persoane; e o regula tipica, altfel spus, prin
care se stabilesc drepturile si obligatiile participantilor la viata juridica,
ale subiectilor raporturilor juridice, in general. Conduita prescrisa trebuie
sa fie respectata ori de cate ori sunt prezente conditiile si imprejurarile pe
care le are in vedere.
Norma
juridica este o regula cu caracter impersonal – nu se adreseaza unor anumite
persoane, prestabilite.
Norma
juridica are un caracter prescriptiv – stabileste o anumita conduita, care
consta intr-o actiune sau incatiune in vederea realizarii unui anumit scop.
Norma
juridica este obligatorie, imperativa – e destinata sa stabileasca in societate
o anumita ordine de drept; normele juridice asigura trecerea de la indicativ la
imperativ.
Normele
juridice vizeaza un raport intersubiectiv – “modele abstracte si generale de
interventie in relatiile interindividuale si de grup, astfel incat sa se obtina
coordonarea conduitelor individuale cu aspiratiile valorice obiective estimate
si totodata sa fie satisfacute si interesele materiale si spirituale ale marii
majoritati a indivizilor din comunitate” (I. Dobrinescu, “Dreptatea si valorile
culturii”, Ed. Academiei Romane, Bucuresti, 1992)
In
functie de caracterul prescriptiv avem: norme-principii, norme-definitii sau
norme sarcini si trebuie sa mai facem distinctia intre normele juridice si
dispozitiile individuale.
Normele
principii – se manifesta sub forma stabilirii unor principii cu caracter
general, care pot viza intregul sistem de drept sau o anumita ramura a
dreptului. Ca de exemplu, Tilul I al Constitutiei Romaniei, in care sunt
consfintite si unele prevederi de principiu, prin care sunt consfintite unele
finalitati ale activitatii de stat: Romania este un stat national, suveran si
independent, unitar si indivizibil (art 1, al 1) din Constitutie) Dar
norme-principii intalnim si in alte acte normative, referitoare la un anumit
domeniu – ca exemplu, codurile (dar chiar si unele legi), care incep cu un
capitol numit “Principii generale” – ale dreptului civil, ale dreptului penal
etc.
Normele
definitii – sunt acele norme care definesc anumite concepte. Ca exemplu, in
Codul civil din 2009 este definita rudenia (art 405 si urmatoarele)
Pentru
a da un inteles unic in intreaga legislatie este definit acest concept pentru
ca interpretarea normelor e in relatie cu acest concept si trebuie sa se tina
seama de sensul care ii este dat prin definitia din codul respectiv (sau legea
respectiva: legea privind evaziunea fiscala, ca exemplu, care defineste
conceptul de “evaziune fiscala”)
Norme
sarcini – sunt acele norme prin care se stabilesc competenta, atributiile sau
sarcinile unor organe. Legile pentru aprobarea bugetului, ca exemplu, trebuie
sa stabileasca sarcini si prevederi concrete, exprimate in cifre, privind
elementele bugetului (venituri, cheltuieli, provenienta unora si destinatia
celorlalte) ceea ce inseamna ca normele juridice cuprinse in legile bugetare au
caracterul unor sarcini deoarece stabilesc un cadru exact in limitele caruia se
desfasoara activitatea financiara a organelor de stat si intr-o oarecare masura
si a altor persoane juridice si a cetatenilor.
In
opera de legiferare sunt analizate valorile pe care normele le apara iar cand
sunt propuse noi criterii valorice sau o noua experienta sociala sistemul
normelor juridice va cunoaste transformari care sa ilustreze juridic
schimbarile intervenite la nivelul comunitatii.
Structura normei juridice
A.
Structura logico-juridica: ipoteza, dispozitia si sanctiunea; nu toate normele
contin aceste trei elemente – nu exista o regula generala de organizare a
normei juridice ca structura; diversitatea raporturilor juridice a ramurilor
dreptului conduce implicit si la o diversitate mare a normelor care au diferite
structuri.
1.
Ipoteza este acea parte care stabileste conditiile, imprejurarile sau faptele
in prezenta carora se cere o anumita conduita, precum si categoria subiectilor
la care se refera prevederile dispozitiei.
Ipotezele
se diferentiaza in functie de gradul de precizie al formularii, astfel:
-
ipoteza strict determinata – prin lege se prevad toate conditiile pe care
trebuie sa le indeplineasca o persoana pentru a se incadra; ca exemplu,
stabilirea dreptului la pensie de varsta, anticipata, de urmas sau
invaliditate;
-
ipoteza relativ determinata – cand imprejurarile de aplicare a dispozitiei nu
pot fi formulate in toate detaliile, cum ar fi in cazul emiterii unui mandat de
arestare cand exista temere fondata de pericol social, unde “temere fondata”
are o evidenta determinare relativa;
-
ipoteza simpla – cand se are in vedere o singura imprejurare in care se aplica
dispozitia;
-
ipoteza complexa – cand se au in vedere o multitudine de imprejurari in care
toate sau fiecare in parte pot determina aplicarea dispozitiei.
2.
Dispozitia (care exista intotdeauna) este acel element care prevede conduita ce
trebuie urmata in prezenta ipotezei date, adica sunt evidentiate drepturile si
obligatiile corespunzatoare ale subiectelor vizate de norma juridica in cauza.
Disozitia
poate sa prevada fie savarsirea unei actiuni, fie abtinerea de la savarsirea
unor fapte, fie sa impuna o anumita conduita sau sa interzica o anumita
comportare (a nu face) sau sa lase la apreciarea persoanelor alegerea unui
anumit comportament.
Dispozitia
poate fi strict determinata – stabileste categoric si fara nicio posibilitate
de abatere drepturile si obligatiile subiectilor vizati si poate fi
Dispozitie
relativ determinata – cand se prevad variante sau limite ale conduitei, urmand
ca subiectii sa aleaga una dintre acestea (conduita dorita).
3.
Sanctiunea indica urmarile nerespectarii dispozitiei normei juridice, urmari
care sunt, de fapt, masurile ce se iau impotriva persoanelor care au incalcat
legea.
In
functie de natura raporturilor sociale reglementate, de importanta intereselor,
a valorilor aparate, de periculozitatea sociala, sacntiunile se disting din
punct de vedere al naturii si gravitatii lor:
-
sanctiuni penale;
-
sanctiuni administratice;
-
sanctiuni disciplinare;
-
sanctiuni civile.
O
alta clasificare a sanctiunilor se poate face dupa scopul acestora:
-
sanctiuni de anulare - urmaresc anularea actului ilicit;
-sanctiuni
reparatorii – urmaresc restabilirea situatiei legale anterioare sau repararea
prejudiciului produs;
-
sanctiuni expiatorii – cele care prevad aplicarea unor masuri de constrangere
in ideea ispasirii vinovatiei pentru fapta antisociala savarsita si prevenirii
unor noi incalcari.
Dupa
gradul de determinare sanctiunile pot fi:
-
absolut determinate – cele unde sanctiunea e precis stabilita si nu incape o
alta interpretare sau deviere de la aceasta;
-
relativ determinate – acelea care se pot stabili in mod concret dintr-un cadru
mai larg (sanctiunile penale, in general);
-
alternative – acelea unde cel care le aplica are de ales intre mai multe
sanctiuni (ca exemplu: inchisoare sau amenda);
-
cumulative – cele in cadrul carora organul de aplicare trebuie sa aplice doau
sau mai multe sanctiuni (ca exemplu: inchisoare si confiscarea averii).
B.
Structura tehnico-juridica se refera la forma exterioara de exprimare a
continutului si structurii logice a acesteia, la redactarea ei, care trebuie sa
fie clara, concisa, concreta – are in vedere modul cum sunt enuntate normele
juridice in cadrul actelor normative.
Normele
juridice sunt cuprinse intr-un act normativ care poate fi lege, hotarare,
regulament, statut etc. Acest act normativ e structurat pe capitole, sectiuni,
articole. Pentru a stabili continutul normei este necesar sa coroboram texte
din articole si chiar legi diferite. Ca exemplu, o hotarare judecatoreasca
penala se da in temeiul unor prevederi din codul penal, codul de procedura
penala, legea de organizare a justitiei dar si in temeiul unor legi speciale
care reglementeaza anumite domenii (cum ar fi traficul de droguri si / sau de persoane,
spalarea banilor etc)
Clasificarea normelor juridice
Dupa
obiectul pe care il reglementeaza:
-
drept constitutional, drept penal, drept civil, dreptul de proprietate, dreptul
electoral, dreptul comercial etc
Dupa
forta juridica:
-
norme din legi, norme din decrete, norme din hotarari ale guvernului, norme din
ordine ale ministrilor etc.
Din
punct de vedere tehnico-relational:
-
norme juridice complete – cele in care reglementarea este clara;
-
norme juridice incomplete – trimit spre completare catre alte norme; acestea
norme incomplete pot fi norme de trimitere – cele la care face trimitere norma
initiala (sa zicem asa) si pot fi norme in alb – norma care trebuie sa apara
pentru a completa norma incompleta.
Dupa
natura conduitei pe care o prescriu:
-
norme juridice onerative – cele care prescriu in mod expres obligatia de a
savarsi o actiune;
-
norme juridice prohibitive – cele care interzic savarsirea unei actiuni, a unei
fapte; acestei categorii ii apartine majoritatea normelor de drept penal, ca
exemplu.
Normele
juridice onerative si cele prohibitive sunt norme imperative – nu exista
posibilitatea ca subiectele de drept sa deroge de la acestea.
-
norme juridice permisive – cele care, fara a obliga sau interzice in mod
categoric o actiune, o conduita, prevad posibilitatea ca subiectul sa-si aleaga
singur o conduita, actionand dupa propria apreciere (ca exemplu: legea iti
permite sa ceri orice pret pe autoturismul pe care vrei sa-l vinzi).
Normele
permisive sunt de mai multe categorii:
-
norme supletive – in ipoteza in care subiectul nu a ales singur conduita in
limitele stabilite de lege, norma este accea care stabileste reglementarea ce
urmeaza a se aplica (exemplu: daca sotii nu se inteleg asupra numelui pe care
sa il poarte legea dispune ca fiecare va purta numele avut inaintea
casatoriei);
-
norme de imputernicire (de competenta) – acele norme prin care se formuleaza
anumite drepturi si obligatii (competente / atributii) ale subiectelor de
drept; acestea stabilesc capacitatea si competenta subiectilor de drept,
posibilitatea savarsirii anumitor actiuni;
-
norme juridice de stimulare – stabilesc atribuirea de decoratii, premii lasand
in principiu, la aprecierea organului competent aplicarea lor concreta;
-
norme juridice de recomandare – sunt prevederi neobligatorii, adresate unor
organizatii sociale autonome prin care sunt indemnate sa urmeze o anumita
conduita.
Normele
permisive sunt denumite si norme dispozitive.
Dupa
sfera de cuprindere si natura reglementarii:
-
norme juridice generale (sau de drept comun) – au sfera cea mai larga si se
aplica tuturor relatiilor sociale din ramura respectiva a dreptului;
-
norme juridice speciale – cuprind un domeniu mai restrans de relatii sau
anumite institutii;
-
norme juridice de exceptie – sunt cele care se abat de la reglementarea
generala, admitand o reglementare diferita fata de dreptul comun si
dispozitiile generale.
Normele
care au caracter special sau de exceptie trebuie interpretate in mod foarte
strict.
Cracterul
general, permanent si obligatoriu nu are alta menire decat de a apara valorile
consacrate ale societatii, de a proteja interesele indivizilor, imprimand o
conduita de natura desfasurarii unei vieti sociale normale.
**
Resurse:
Introducere
in teoria generala a dreptului, Ed All, 1998, Ion Craiovan si Ioan Ceterchi;
Teoria
generala a dreptului, Ed Militara, 1997, Ion Craoivan;
Introducere
in studiul dreptului, Ed Servo-Sat, 1996, Horea Oprean;
Dictionar
explicativ si practic de drept, Ed National, 1997, colectiv
Nota:
Continutul
acestui material nu epuizeaza toate aspectele cu privire la acest subiect.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
NU sunt medic veterinar si nu pot raspunde la orice intrebare, dar va multumesc ca sunteti aici. Am ales moderarea comentariilor deoarece unii oameni folosesc cuvinte "urâte". Comentariile vor apărea imediat cand le accesez. Mulţumesc pentru înţelegere.