28 nov. 2015

Ce faci cand gasesti o pasare ranita sau un pui de pasare

Nu sunt expert in ingrijirea si hranirea pasarilor, dar am gasit, de-a lungul timpului, cateva pasari ranite si cativa pui de pasare. Am gasit un porumbel care nu putea zbura - l-am dus la cel mai apropiat veterinar si mi-a recomandat sa il tin la caldura si sa ii dau anumite picaturi cu vitamine; am respectat indicatiile si porumbelul si-a revenit si a plecat in treaba lui, revenind un timp, stiind ca gaseste hrana. Am gasit un pui de cotofana si l-am hranit cum m-am priceput si l-am invatat sa zboare cum m-am priceput - am reusit. Am reusit si cu alte pasari, dar cu unele nu am reusit si au murit - e trist cand se intampla asa, dar se intampla, trebuie sa te astepti si la asta mai ales daca in oras nu exista un adapost pentru pasari - si in România nu prea exista astfel de adaposturi, iar medicii veterinari - stiu din experienta - se pricep mai mult la caini si pisici decat la alte vietati; e o realitate conturata in jurul faptului ca in România oamenii ingrijesc mai mult caini si pisici, iar medicii veterinari au si de castigat specializandu-se in medicina veterinara privind aceste dragalase patrupede.
Ideal ar fi sa ai unde sa duci pasarea dupa ce i-ai oferit primul ajutor, dar daca nu exista un loc special pentru pasari, atunci va trebui sa te descurci singur - daca vrei.

Astfel stand lucrurile am invatat cam ce ar trebui sa fac pantru a salva si viata pasarilor, nu doar a cainilor si pisicilor. Am invatat din experienta si am invatat citind in unele carti dar si articole descoperite pe internet.

In primul rand, cand gasesti un pui de pasare te asiguri ca este ranit - s-ar putea sa fie doar cazut din cuib, sau cazut cand invata sa zboare si se odihneste. Ideal este sa gasesti cuibul si sa il asezi acolo - sau cat mai aproape de cuib: parintii il vor gasi si il vor hrani. Lasandu-l pe jos e periculos pentru pui, chiar daca il gasesc parintii, pentru ca l-ar putea ucide vreo pisica. Daca localizezi locul cuibului, dar acesta e distrus poti face unul dintr-un recipient de plastic, cu gauri in partea de jos pentru ca apa de ploaie (daca e cazul) sa aiba pe unde se scurge, in care sa asezi frunze, prosoape de hartie, servetele sau hartie igienica groasa - mama si-ar putea descoperi puiul si l-ar hrani acolo.

Un pui il poti recunoaste dupa pielea rozie, dupa puful care se mai vede printre pene sau dupa partile unde se vede pielea, nefiind acoperit total cu puf sau pene, dar si dupa ochi - daca ochii nu sunt inca deschisi - su dupa "caşul" din zona ciocului. Un pui „adolescent” are ochii deschisi si puful mai e foarte putin, iar el se misca sau zboara mai mult sau mai putin.
Puii, in general, e indicat sa fie asezati inapoi in cuibul din care, probabil au cazut.
Uneori, daca gasesti cuibul si il asezi acolo, s-ar putea sa moara - de frig sau de foame (poate au murit parintii sau cine stie ce s-a intamplat), asa ca ar fi bine sa verifici, dupa un timp, ce s-a intamplat cu puiul.

Daca e ranit, trebuie dus la veterinar (nu intotdeauna iti dai seama singur daca are vreo aripa ranita, de exemplu). Inainte de a-l lua asigura-te ca nu poate merge sau zbura - daca poate, lasa-l acolo. Daca nu se misca din locul unde l-ai gasit si nu e, aparent, ranit si nu il poti lasa langa cuib atunci il duci acasa si il asezi intr-o cutie de pantofi - sau orice alta cutie mai mica - dar ai grija sa faci gauri in capac, sa poata respira. Pune in cutie frunze, prosop de hartie, servetele sau hartie igienica groasa - oricum, sa fie ceva in care sa nu isi incurce picioarele si sa ii fie cald.
Nu-ti fie teama sa atingi puiul, pe motiv ca il vor respinge parintii daca simt alt miros pe el - pasarile au simtul olfactiv slab dezvoltat - si isi recunosc puii dupa glas, dupa cum ciripesc, dar e bine sa folosesti manusi sau sa te speli bine pe maini dupa ce ai atins pasarile.

Daca ai gasit pasarea intr-o zi friguroasa e posibil ca aceasta sa fie doar inghetata, nu ranita sau bolnava, asa ca cel mai bine e sa ii oferi un loc cald. Iti dai seama daca e voba despre frig cand pasarea are pielea purpuriei/vinetie si nu rozie, cum e in mod normal. Pasarea trebuie tinuta in cutie, in apropierea unei surse de caldura pentru a se evita pneumonia. Daca pasarea respira adanc sau agitat las-o sa se linisteasca, la caldura, dar nu asezata direct pe sursa de caldura.

Cu hranirea poate fi ceva mai dificil, dar nu e foarte greu daca ti-e draga vietatea. Cand crezi ca familia puiului gasit e pe aproape ai putea plasa cutia in apropierea acestora si parintii il vor hrani. Poti agata in apropiere si o ”hranitoare" pentru pasari, pe care sa o umpli cu seminte si atunci se vor descurca mai usor si parintii puiului (sunt cateva modele usor de facut - gasesti indicatii destule pe net).
Daca familia puiului nu poate fi descoperita vei avea nevoie de o pipeta, sa-l hranesti si sa ii oferi apa - apa doar in cantitate foarte-foarte mica, pic cu pic, avandu-se grija sa nu ii ajunga in nari - si numai in cazul in care pasarea e gasita in zile toride. Hranirea se face din jumatate in jumatate de ora si poate consta din paine inmuiata in apa (chiar daca, zic unii, nu e tocmai recomandata in cazul meu a functionat bine si pentru pui), galbenus de ou fiert tare, umezit cu apa - pentru pui - iar pentru adulti pot fi si seminte. E adevarat, hrana ar trebui sa fie diferita de la specie la specie, dar nu toti recunoastem speciile, asa ca le hranim cam cu ceea ce manaca toate: galbenus, paine, seminte... sau ce recomanda, eventual, veterinarul, in comertul specializat existand mai multe sortimente de hrana pentru diverse specii de pasari.

Un pui de pasare poate rezista si 24 de ore fara hrana, dar trebuie neaparat tinut la caldura - il poti inveli intr-o panza moale, il poti tine la oarecare distanta de o veioza aprinsa, dar nu direct pe sursa de caldura (pe calorifer, de exemplu). Trebuie hranit la interval de 30 de minute (de dimineata pana seara), de preferinta de aceeasi persoana pentru a se limita contactul cu oamenii. Mancarea trebuie data direct pe cioc deoarece pasarea nu va manca singura in acel cuib temporar. Nu incerca sa-i deschizi ciocul cu forta - daca ii e foame o va face singur la un moment dat. Atinge usor (ca si cum perii usor) partile laterale ale ciocului cu pipeta sau cu degetul si pasarea il va deschide. Apa e de evitat in cazul puilor pentru ca s-ar putea sa se sufoce - isi vor lua apa din hrana umezita (cu exceptia amintita mai sus: zile toride). Cand e mai mare, un recipient cu apa in apropiere e in regula - va bea daca va dori. De asemenea, trebuie sa te asiguri ca mancarea nu va ajunge sub limba pasarii pentru ca exista riscul sa se sufoce.

Puii nu pot sparge seminte, deci acestea ar trebui macinate si amestecate in putina apa. Cateva seminte de mei asezate in cuib ar fi indicate pentru ca se va interesa de ele si la un moment dat va reusi sa le sparga. Pasarile nu suporta lactoza, deci preparatele care contin lactoza trebuie evitate. Pentru pui nu sunt indicate nici insectele, viermii sau ramele, pentru ca s-ar putea asfixia.

Un pui ajunge aproape de dimensiunea adultului cam intr-o luna - moment in care se va putea hrani singur cu hrana lasata in cuibul improvizat (cutie sau alt recipient asemanator). Pentru pui ar trebui sa se evite si painea, dar in caz de urgenta... Se poate oferi ca hrana mancare de pisici sau caini inmuiata in apa, dar tot in caz de urgenta.

Veterinarul e cel mai in masura sa ofere sfaturi, dar pana ajungeti sa intrebati un veterinar cele scrise mai sus ofera sanse de viata puilor rataciti sau pasarilor ranite.

19 comentarii:

  1. Ziua bună !

    Frumoase sfaturi, ai un un blog frumos despre animale.

    P.S. am și eu un blog, poate găsești ceva interesant și te înscrii. :) Bye !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara! :)
      Multumesc pentru apreciere. Am trecut "pe la tine" si m-am inscris. :)
      Succese!

      Ștergere
  2. Buna ziua!Am gasit in scara blocului un porumbel..nu este pui, insa nici matur nu pare.L am liat in casa, sta nemiscat intr un loc, se misca doar daca ma simte foarte aproape.Nu stiu ce sa fac cu el..ma tem ca nu il pot lasa afara.Acum este intr o camera, m-am gandit sa il las cat mai liber...aveti cumva idee de un adapost, de o asociatie de..ceva?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numai oameni de suflet care au ales sa ingrijeasca si aceste pasari... :( Porumbeii "comuni" se bucura de prea puţină simpatie printre multi semeni ai nostri. Pe FB stiu ca exista unele grupuri unde fiecare posteaza despre ce a gasit si solicita ajutor (de orice fel). Aproape fiecare oras are cel puţin un astfel de grup.
      Scriu aceste randuri mai mult pentru viitor... :(

      Ștergere
  3. Am gasit un pui de pasare mic,cu puf dar CIOCUL FOARTE MARE-CRED CA ESTE PESCARUS, CACI LANGA BLOCUL NOSTRU CU 10 ETAJE ESTE UN BLOC CU 4 ETAJE PE TERASA CARUIA SE POT VEDEA PESCARUSII CUM AU CUINURI DE PUI SI APOI II INVATA SA ZBOARE.A fost gasit in gradina noastra dar cred ca l-a scapat o CIOARA din cioc dupa ce l-a furat din cuibul pescarusilor asa ca nu am unde sa-l duc aproape de blocul vecin decat sa-l tin pe balconul meu si sa-l ingrijesc cam mult timp.Are CIOCUL de cca 15-18 mm.(adica aproape 2 cm. iar CAPUL este format mai mult de 2 OCHI FOARTE MARI, BULBUCATI CAM DA DOUA SFERE DE cca 7-10 mm ceea ce mi s-a parut foarte bizar pentru un puisor cu puf (lovit pe spate si o aripa)dar cu tendinta de a se ridica si a deshide aripi cam mari de aceeia cred ca este pui de pescarus din cei pe care ii urmaresc la blocul vecin de 4 etaje, eu ii vad ca stau la etajul 6 si imi sunt dragi.Am facut cam ce am citit aiici, dar acum vad ca am facut bine si voi continua.L-am uns cu alifie de ARNICA (F.BUNA PENTRU LOVITURI) si a stat linistit, i-a placut i-a alinat durerea caci in rest se agita si parca tipa.Ochii sunt acoperiti cu o pielita dar sunt enormi .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ooof... Mi-ar placea sa aflu ca ati reusit sa salvati puiul! Si va multumesc pentru ca ati facut acest gest.
      Numai bine.

      Ștergere
  4. Buna seara ! Am gasit un porumbel cu aripa ranita ma puteti ajuta ? Sunteti din Bucuresti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu sunt din Bucuresti.
      Cand in apropiere exista un cabinet veterinar cel mai bine este sa ducem acolo vietatile ranite, pentru a nu le provoca mai rau cand nu stim exact ce sa facem.

      Ștergere
  5. Buna,am si eu un porumbel(pui)cu o aripa rupta,si vreau sa stiu dc se vindeca si va putea zbura vreodata,multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde unde este fractura si cat de grava este... :(

      Ștergere
  6. Buna seara. Am gasit un pui de cioara cred ca este. Nu stiu sigur daca e pui sau nu. Are aripa lasata ,o misca deci nu e rupta dar e fff blanda. Nu stiu cum sa o ajut sa isi revina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie sa vada un veterinar pasarea. Altfel, putem doar sa le hranim si sa avem rabdare sa se refaca, pentru ca de nu e ceva grav isi mai revin si fara ajutor.
      Puii, in general, mai au "caș" in jurul comisurii ciocului si se mai vad pufii, pe sub pene (semne mai usor vizibile).

      Ștergere
  7. Bună ziua! Am găsit o cioara cu aripa rupta și i-am dezinfectat rana i-am dat paduden (o fărâmă) dimineața și seara și cu niște scotch i-am înfășurat aripa rănită pe lângă corp, lăsând-o libera pe cea sănătoasă. Mănâncă orice dar extrem de puțin. E foarte blândă și cuminte. Dacă o mut din locul ei se duce înapoi. La veterinar mi s-a recomandat eutanasierea și sincer băiatul meu a refuzat asa ca ne-am înhămat la a o îngriji în speranța că poate o salvam. Oare sunt șanse? Ne-am atașat de ea mai ales ca e atât de cuminte! As dori însă niște sfaturi dacă aveți...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acm e tarziu pentru orice idee...
      Eutanasierea?! E drept, o zburatoare care nu mai poate zbura depinde exclusiv de ingrijirea omului, dar sa fie recomandata eutanasierea parca e prea mult. Chiar daca nu zboara, poate fi sanatoasa.
      A reusit pasarea?!

      Multumesc pentru gestul dumneavoastra de a da o sansa pasarii.

      Ștergere
  8. Bravo asa e frumos sa salvezi pe cei fara ajutor

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cei care ajuta vietatile de orice fel sunt speranta ca umanitatea... din om nu va disparea. 😊

      Ștergere
  9. Buna seara am si eu o porumbita am salvat.o ca au vrut să o mănâncă pisicile dar nu zboara si am aruncat.o in sus sa o fac sa zboare dar degeaba .Mereu cade pe spate cand o arunc .Puteti sa.mi da.ti sfaturi ce sa fac ?

    RăspundețiȘtergere
  10. Am gasit si eu un pui de cotofana, nu este chiar pui (o idee mai mic decat un porumbel), dar inca nu poate zbura, veneam de la munca cu trotineta si l-am auzit strigand dupa ajutor, efectiv a venit singur la mine cu ciocul laaarg deschis si m-a lasat sa-l iau in brate. Soarta a facut sa castig o mica geanta termica de la servici parca fix pentru treaba asta.
    Acum campeaza intr-o cutie de emag, striga dupa hrana cand ii este fomica si in rest e un ingeras.

    Sper sa fi facut o prostie, dar l-am hranit cu sunca bio de pui si mix de seminte uscate cu miere si putin umezite.

    Stiu ca ar trebui sa-l duc inapoi in cuib, dar nu cred ca mai exista cuibul, a batut vantul foarte tare si erau prin zona o multime de crengi rupte.

    A doua zi, l-am lasat liber prin casa si vine singur la mine, se duce inapoi la culcus dupa ce isi ia portia de mancare. Sper sa fie ok.

    RăspundețiȘtergere
  11. Madalina25 mai, 2022

    Am ingrijit un porumbel cam de 1luna de zile (l-am salvat din ghearele unui pisic ), l-am dus la medicul veterinar, s-a vindecat rana de la piept, dar are aripa stanga mai lasata. Dar totusì zboara prin balcon, i-am pus o creanga de lemn pe care sta mult timp. Guguleste cand vede alti porumbei pe geam, mananca foarte bine, bea apa.... Ce sa fac cu el, mi-e frica sa-i dau drumul,unde as puts a sa-l duc?Stunt din Bucuresti.

    RăspundețiȘtergere

NU sunt medic veterinar si nu pot raspunde la orice intrebare, dar va multumesc ca sunteti aici. Am ales moderarea comentariilor deoarece unii oameni folosesc cuvinte "urâte". Comentariile vor apărea imediat cand le accesez. Mulţumesc pentru înţelegere.